W dniach 9 – 12 czerwca 2025 r. w Hotelu Warszawianka w Jachrance odbył się pierwszy PRIME Bootcamp. Udział w nim wzięło osiemnaście zespołów, które zakwalifikowały się do pierwszej edycji projektu PRIME – programu wsparcia komercjalizacji nauki realizowanego przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej i finansowanego z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). Ponad pięćdziesięciu specjalistów w swoich dziedzinach doskonaliło swoją wiedzę i umiejętności w zakresie transferu wyników badań naukowych do gospodarki.
Program kilkudniowego bootcampu obejmował wykłady oraz praktyczne warsztaty, szkolenia i ćwiczenia. Wszystkie zajęcia były realizowane przez doświadczonych trenerów – ekspertów z brytyjskiej firmy doradczej Oxentia (partnera projektu) wspieranych przez ekspertów z FNP.
I dzień bootcampu
Podczas pierwszego dnia szkoleniowego odbyły się ćwiczenia integracyjne: warsztat World Cafe, który zachęcał do refleksji na temat dotychczasowych doświadczeń zespołowych oraz warsztaty DISC, które pomogły uczestnikom zrozumieć style pracy indywidualnej i grupowej.
Później przyszedł czas na praktyczne planowanie: ustalanie celów zgodnie z metodologią SMART i definiowanie ról dla fazy pierwszej projektu PRIME oraz poznawanie kluczowych elementów prezentacji biznesowej i przygotowania do przyszłych sesji prezentacyjnych.
Następnie uczestnicy otrzymali dużą porcję wiedzy o modelach komercjalizacji, osadzonych w realiach polskich przepisów prawa, i wzięli udział w sesji „Od laboratorium do rynku”, podczas której zespoły pracowały nad propozycją wartości dostosowanej do potrzeb klientów.
Dzień ten zakończył się pierwszą rundą przygotowań prezentacji, wspieraną indywidualnymi konsultacjami z ekspertami FNP i Oxentia.
II dzień bootcampu
Drugi dzień bootcampu rozpoczął się od sesji „Lost in translation: from scientific to human”, która miała na celu pokazać uczestnikom, jak skutecznie komunikować zagadnienia naukowych w sposób przystępny dla każdego odbiorcy. Po sesji odbył się warsztat nt. pitch deck, podczas którego uczestnicy pogłębiali swoją wiedzę nt. wizualnego storytellingu, struktury prezentacji oraz budowania przekazu, opierając się na umiejętnościach zdobytych poprzedniego dnia.
Następnie uczestnicy zagłębili się w świat wystąpień publicznych z elementami storytellingu. Ta sesja składała się z serii praktycznych ćwiczeń zwiększających pewność siebie na scenie, jak np. praca nad głosem, mową ciała i techniki opowiadania historii.
Kolejnym punktem programu były indywidualne sesje przygotowywania prezentacji przy wsparciu ekspertów Oxentii i FNP. Zwieńczeniem dnia był pierwszy Bootcamp Demo Day, podczas którego uczestnicy przedstawili swoje przedsięwzięcia ekspertom i innym uczestnikom. Była to okazja do zweryfikowania postępów zespołów i podzielenia się spostrzeżeniami, otrzymania informacji zwrotnych i świętowania dotychczasowych osiągnięć.
III dzień bootcampu
W ostatni dzień bootcampu uczestnicy pracowali nad modelami biznesowymi dla swoich projektów w oparciu o metodę Business Model Canvas (BMC) - narzędzie służące do opracowywania skutecznych modeli biznesowych.
Nie zabrakło też w ten dzień przestrzeni na refleksję, podsumowanie postępów oraz planowanie kolejnych kroków.
Poza szkoleniami, zdobyciem wiedzy i narzędzi bootcamp PRIME był wyjątkową okazją do nawiązania kontaktów z profesjonalistami oraz uczestnikami.
Projekt PRIME – wsparcie komercjalizacji nauki jest realizowany przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej i finansowany z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG).
Więcej informacji: