Przejdź do treści

Gry komputerowe a funkcjonowanie mózgu - dr Natalia Kowalczyk, laureatka programu START opowiada o swoich badaniach

Opublikowano: %s 25 lipiec 2019
Jakie elementy gier wpływają na rozwój mózgu? Czy te gry różnią się od szachów? Czy gry uzależniają i dlaczego mają zła prasę? Jak badano graczy? Czy mózg gracza różni się od mózgu nie-gracza? 

Dr Natalia Kowalczyk wykazała, że grupa graczy, w porównaniu do osób rzadziej sięgających po gry, miała większą liczbę włókien nerwowych łączących obszary ciemieniowe i potyliczne mózgu. Regiony te są zaangażowane miedzy innymi w przetwarzanie informacji wzrokowo-przestrzennych, które są wymagane w grach akcji, w których gracz musi śledzić szybko poruszające się elementy na ekranie komputera, a przy tym wysilać pamięć i planować strategię na przyszłość.

Dzięki takim połączeniom informacje są przekazywane szybciej, mózg pracuje sprawniej i rośnie spostrzegawczość. Wyniki swoich badań młoda polska uczona z Wydziału Psychologii SWPS Uniwersytetu Humanistycznospołecznego w Warszawie, laureatka programu START 2019, opublikowała w specjalistycznym piśmie "Human Brain Mapping".

Przyznaje, że gry komputerowe, zwłaszcza tzw. gry akcji bardzo wspomagają rozwój mózgu. A wśród nich gry strategii czasu rzeczywistego. - To co wyróżnia te gry to planowanie, nie tylko własne, ale trzeba przewidzieć plany przeciwnika - wyjaśnia dr Natalia Kowalczyk.

Zapraszamy do wysłuchania audycji:

Przypominamy również o możliwości wsparcia stypendystów START tutaj

#JestemStartowcem

Zdjęcie z uroczystości wręczenia stypendiów START 2019, od lewej: prof. Leon Gradoń, dr Natalia Kowalczyk, prof. Maciej Żylicz / fot. Paweł Kula 

 

 
* Klikając "Subskrybuj" wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zgodnie z Klauzulą informacyjną