Przejdź do treści

Laureaci nagrody DLA UKRAINY

dr hab. Michał Federowicz

Dr hab. Michał Federowicz jest profesorem w Instytucie Filozofii i Socjologii PAN, gdzie kieruje Zespołem Socjologii Polityki, Gospodarki i Edukacji. Stypendysta Fundacji Kościuszkowskiej w Cornell University i Harvard University. W latach 1999-2016 kierował polską częścią badań PISA/OECD. W 2005 roku utworzył Zespół Interdyscyplinarnych Studiów nad Edukacją, w latach 2009-2017 lider interdyscyplinarnego programu badawczego "Entuzjaści edukacji" i dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych. W latach 2017-2021 dyrektor Graduate School for Social Research IFiS PAN. Członek redakcji kwartalnika "Polish Sociological Review" (2000-2011), redaktor naczelny kwartalnika "Edukacja?" (2012-2018). Publikacje: "Imperatyw działania", "Polonistyka. Innowacje" Nr 15: 9-20, 2022; "Relational Goods versus Technology in Education", w: "Relational Reason, Morals, and Sociality", E. Hałas, A. Manterys (red.), Berlin 2021: Peter Lang; "Education as a Problem Vis-a-Vis the Question about Education", z: Daniel R. Sobota, Jarosław Gara, "Phainomena" 28 (110-111): 17-52, 2019; "Argumentacja w edukacji szkolnej: przykład języka polskiego i matematyki. Wyniki badań i wnioski z warsztatów", z: Krzysztof Biedrzycki i in., "Edukacja Folozoficzna" 65: 5-32, 2018. Inicjator ogólnopolskiego cyklicznego seminarium "Edukacja i Społeczeństwo" (EiS).

dr Serhii Terepyshchyi

Dr Serhii Terepyshchyi jest doktorem filozofii, profesorem, absolwentem Narodowego Uniwersytetu Pedagogicznego im. Dragomanowa. Posiada 11 lat doświadczenia pracy naukowej i dydaktycznej. Na macierzystej uczelni prowadzi zajęcia z "Filozofii wychowania", "Aksjologii wychowania", "Polityki oświatowej". Na jego dorobek naukowy składa się ponad 70 prac naukowych dotyczących problematyki filozofii społecznej i filozofii wychowania. Opublikował 10 monografii (w tym 8 zbiorowych). Praca Dr Terepyshchyi pt. "Nowoczesne krajobrazy edukacyjne" (309 s.): Kijów 2016, jest pierwszą próbą pełnego uzasadnienia nowej koncepcji filozofii wychowania ? krajobrazu edukacyjnego. Od 5 lat zajmuje się tematyką umiejętności korzystania z mediów i społecznej odpowiedzialności edukatorów w warunkach wojny informacyjnej. Pod jego kierownictwem pomyślnie zrealizowano projekt "Opracowanie koncepcyjnego modelu reintegracji przeniesionych uniwersytetów ukraińskich" (2017-2019). Osiągnięcia naukowe badacza zostały docenione w Ukrainie i za granicą. Posiada wspólne publikacje z naukowcami z Chin, Hongkongu, Niemiec, Polski i innych krajów. Uczestniczył w ponad 50 konferencjach. Jest założycielem Ogólnoukraińskiej Pozarządowej Organizacji Młodzieżowej ?Związek Utalentowanej Młodzieży? oraz członkiem społeczności Czernihowa w Kijowie. Dr Terepyshchyi jest promotorem trzech obronionych z sukcesem rozpraw doktorskich na uzyskanie stopnia naukowego doktora nauk filozoficznych. Otrzymał także stypendium dla naukowców ukraińskich w Instytucie Filozofii i Socjologii PAN (opiekun naukowy - dr hab. Michał Federowicz).

Badacze udokumentują szkolną twórczość społeczną powstającą w niespotykanych dotąd okolicznościach, a także przedstawią jej interakcję z ograniczeniami instytucjonalnymi. Zorganizowane Szkolne Centrum Wsparcia pozwoli zbadać kreatywne rozwiązania stosowane w oświacie i w opiece nad ukraińskimi dziećmi, do których przyczynili się polscy nauczyciele oraz polscy i ukraińscy eksperci z zakresu edukacji. Polscy nauczyciele będą mieli możliwość konceptualizacji własnego doświadczenia. Otrzymają również narzędzia i zasoby do zwiększenia skali swoich działań. Celem projektu jest ponadto zrozumienie i zinterpretowanie złożoności procesów właściwych dla szkolnych ekosystemów oraz lokalnych społeczności miast, które przyjęły uchodźców.

* Klikając "Subskrybuj" wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zgodnie z Klauzulą informacyjną